محمدرضا تابش نماينده مردم اردكان در نطق پيش از دستور خود :درگذشت آيت الله بهجتی اردکانی،نماينده ولي فقيه و امام جمعه اردکان را تسلیت گفت
يزدفردا "وي در نطق خود با اشاره به انتخاب استاندار افزود :آيا در يزد پايگاه دين و علم و اقتصاد و در ميان خيل وسيع مديران مجرب يزدي امكان انتخاب فردي براي تصدي مسئوليت استانداري نبود كه توانايي و كارآمدي و دانش او براي همگان به اثبات رسيده باشد تا تجربه تلخ گذشته تكرار نشود.
به گزارش يزدفردا "محمدرضا تابش نماينده مردم اردكان امروز در نطق پيش از دستورجلسه شماره 350 مجلس شوراي اسلامي مطالب مبسوطي در باره وضعيت استان ايراد نمود 
به گزارش گروه خبر يزدفردا :متن كامل نطق پيش از دستور تابش نماينده مردم اردكان بدين شرح مي باشد  
 
 
بسم الله الرحمن الرحيم
بر آستان كبريايي حضرت حق سر تعظيم فرود مي آورم و سلام خويش را به محضر پر سرور حضرت بقيه الله الاعظم مهدي منتظر، عدالت گستر جهان تقديم مي دارم.
درگذشت عالم اخلاقي و اديب و فقيه بزرگوار حضرت آيت الله بهجتي امام جمعه فقيد اردكان را خدمت رهبري معظم، روحانيت معزز و مردم شريف يزد و اردكان تسليت مي گويم.
به مردمان سخت‌كوش و بلند‌نظر استان دارالعباده يزد و شهرستان بافضيلت و سربلند اردكان درود مي فرستم و به خدمتگزاري آنها كه در سايه تدبير و تلاش و صبوري، طبيعت ناآرام و خشن را مسخر انديشه و اراده خويش ساخته و زندگي و حيات را در دل كوير سوزان معنايي ممتاز و ماندگار بخشيده اند، افتخار مي كنم.
از همكاران گرامي و ارجمند اجازه مي خواهم تا مطالبي را از تريبون خانه ملت به استماع آنها و مردم شريف ايران برسانم:
    با هدف تبيين الگوي توسعه ملي و تعيين جايگاه ايران در اقتصاد شتابان جهاني، سند چشم‌انداز بيست ساله تدوين و به تائيد و تصويب مقام معظم رهبري رسيد كه ترجيح بند آن تبديل ايران به قدرت اول علمي، اقتصادي و فناوري در منطقه طي بيست سال آينده است.
بر اين مبنا و طي تقسيم كار متناسب براي هر استان در چارچوب سند چشم انداز بيست‌ ساله، سند توسعه استان تنظيم و به تصويب دولت رسيد تا از پراكنده كاري و هدردادن منابع مالي جلوگيري شود و ما را به سمت هدف نهايي رهنمون سازد.
متاسفانه دولت نهم در عمل نشان داده كه به سند چشم انداز 20 ساله و برنامه توسعه چهارم و سامان دادن فعاليتها در استانها بر مبناي سند توسعه استان باور و اعتقاد ندارد و انجام كارهاي متفرقه و مصوبات سفرهاي استاني اگر صد درصد هم اجرايي و محقق شود، چون تحقق بخش تقسيم كار استاني با رويكرد توسعه ملي نيست، ما را به هدف اصلي چشم انداز رهنمون نخواهد ساخت.
در اين مجال اندك اشاره اي گذرا به مصوبات دولت در سفر به استان يزد و وضعيت اجرايي و اداري حاكم بر استان مي اندازم:
الف- اعتبارات عمراني استان عليرغم سفر رئيس جمهور محترم در اسفند ماه سال گذشته، همانند سال 1385، 69 ميليارد تومان است. تنها بودجه اختصاصي بابت 2% فروش نفت براي مناطق محروم از رقم 3 به 5 ميليارد تومان افزايش يافته كه سرجمع اعتبارات عمراني استان را از رقم 72 ميليارد تومان سال گذشته به 74 ميليارد تومان مي رساند. اين در حاليست كه از اين مبلغ 18 ميليارد تومان آن بايد صرف 52 طرحي شود كه در سفر هيئت دولت به يزد مصوب گرديده است. از 52 طرح فوق الذكر تاكنون تنها براي 6 طرح مبادله موافقت نامه شده است.
-  حجم ريالي تعهدات ملي مصوبات استاني دولت به دليل كلي گويي و توصيه به تسريع در اجراي پروژه ها مشخص نيست و اين در حاليست كه بسياري از مصوبات به دليل آنكه بايد مجوز كميته ماده 32 را بگيرد و يا اينكه بودجه اي براي آن پيش بيني نشده، قابليت اجرا ندارد كه تنها به ذكر چند مورد در اين خصوص اكتفا مي كنم:
-  از مجموع 16 مصوبه وزارت نيرو در سفر استاني دولت تعداد 4 مصوبه از جمله مهمترين مصوبه يعني خط انتقال دوم آب به استان نياز به طرح در كميته ماده 32 دارد و اعتبارات
9 مصوبه ديگر نيز بايد در لايحه بودجه سال 1387 منظور گردد.
-  دولت در بخش راه در سفر استاني به استان يزد 14 مصوبه داشته كه 5 مصوبه نياز به اخذ مجوز كميته ماده 32 و پيش بيني اعتبار لازم در لايحه بودجه سال 1387 دارد و براي
9 مصوبه ديگر بايد اعتبار مناسب براي سال آينده منظور گردد.
-  مصوبات مربوط به دانشگاه يزد در سفر استاني دولت جمعاً 8 ، كه يك مصوبه نياز به طرح در كميته ماده 32 و مجموعاً براي 4 مصوبه بايد در لايحه بودجه سال 1387 تامين اعتبار شود.
-  از مجموع 3 مصوبه آموزش و پرورش يك مصوبه قابل تحقق نيست و بايد اصلاح شود و 2 مورد ديگر بايد با درج در لايحه بودجه سال 1387 تامين اعتبار گردد.
-  متاسفانه پروژه بسيار مهم مطالعه و احداث متروي مسير اردكان به مهريز كه 80% جمعيت استان از آن بهره مند مي شوند و در جهت رفاه مردم، كاهش آلودگي زيست محيطي و صرفه‌جويي سوخت تاثير بسزايي دارد، از جمع مصوبات استاني دولت حذف گرديده و مكاتبه با رئيس جمهور محترم و معاون اجرايي تاكنون ثمري در بر نداشته است.
-  از 700 ميليون تومان اعتبار مصوب براي بيمارستان جايگزين اردكان كه براي تجهيز و تكميل نياز به حداقل 2 ميليارد تومان اعتبار دارد، تنها 100 ميليون تومان اختصاص داده اند كه اين پروژه 7 ساله را همچنان چند سال ديگر معطل نگاه خواهد داشت.
-  از تسهيلات بانكي سهم استان در سال 1386 حدود نصف آن پرداخت شده اما از اختصاص 150 ميليارد تومان تسهيلات بانكي و 5 ميليارد تومان وام قرض الحسنه مصوب هيئت دولت در سفر استاني هنوز خبري نيست.
-  با توجه به عدم تحقق بسياري از وعده ها با گذشت 5 ماه از سفر استاني دولت به يزد، انتظار اين است تا وزرا و مسئولان دستگاههاي ذيربط، با رفع مشكلات فني و اجرايي مصوبات، دقت نظر لازم را براي تامين اعتبارات مورد نياز پروژه ها و طرحهاي مذكور، در لايحه بودجه سال 1387 مبذول دارند تا شاهد بي اعتباري مصوبات سفر استاني و بي‌اعتمادي مردم نسبت به حاكميت نباشيم.
ب- با اينكه عملكرد اعتبارات جاري استان در سال گذشته 198 ميليارد تومان بوده است ليكن اعتبار منظور شده در سال جاري معادل مبلغ مصوب سال قبل، يعني رقم 166 ميليارد تومان است كه اگر رشد 15 درصدي نسبت به عملكرد سال گذشته و مطالبات برخي دستگاهها را در نظر بگيريم حدود 80 ميليارد تومان كسري بودجه جاري خواهيم داشت كه تنها 55 ميليارد تومان آن مربوط به آموزش و پرورش (43) و بنياد شهيد (12) است.
-  البته كسري بودجه كل كشور در سال جاري همانگونه كه بسياري از دلسوزان اقتصادي هنگام تقديم لايحه بودجه سال 1386 ابراز مي داشتند، كاملاً مشهود بوده و رقم آن (بدون احتساب ميزان ارز مورد نياز براي واردات بنزين) از 10 هزار ميليارد تومان تجاوز خواهد كرد و دولت نيازمند تقديم لايحه متمم و يا اصلاحيه است. اما اميدواريم به قولي كه هنگام تقديم لايحه بودجه ابراز شد وفادار مانده و شاهد ارائه لايحه متمم و يا اصلاحيه توسط دولت نباشيم.
-  متاسفانه از محل اعتبارات جاري و اختصاصي سال 1385 استان مبلغ 220 ميليون تومان و از محل اعتبارات عمراني مبلغ حدود 600 ميليون تومان به خزانه عودت داده شده كه جاي تعجب و سوال از مسئولان ذيربط دارد.
ج- از ابتداي سال جاري تاكنون تنها يك جلسه شوراي برنامه ريزي به رياست شخص استاندار تشكيل شده و مصوبات كميته برنامه ريزي و اعتبار طرحهاي سالهاي 1386، در تاريخ 3/5/1386 به ادارات ابلاغ گرديده و مبادله موافقت نامه ها پس از گذشت 5 ماه كاري از سال به تازگي آغاز شده است.
د- متاسفانه اين روزها با ناديده انگاشتن حقوق و مطالبات و خواست مردم، عدم توجه به توصيه هاي مشفقانه نماينده محترم ولي فقيه در استان، نظرات نماينده محترم مجلس خبرگان و خيل مديران متعهد اجرايي و بي اعتنايي به پيشنهاد نمايندگان استان يزد در مجلس شوراي اسلامي درخصوص انتصاب بالاترين مقام اجرايي استان تصميم گيري شد.
    آيا در يزد پايگاه دين و علم و اقتصاد و در ميان خيل وسيع مديران مجرب يزدي امكان انتخاب فردي براي تصدي مسئوليت استانداري نبود كه توانايي و كارآمدي و دانش او براي همگان به اثبات رسيده باشد تا تجربه تلخ گذشته تكرار نشود.
    چه كسي است كه نداند ناديده گرفتن خواست و اراده مردم، تجربه و تخصص نخبگان و كارآمدان و تكيه بر خودرايي و خودمداري نه تنها نشان اقتدار نيست، بلكه دليلي آشكار بر فرصت‌سوزي و از ميان بردن ظرفيتها و سرمايه هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي و كندكردن حركت رو به رو به رشد استان يزد است.
آب اين رود به سرچشمه نمي گردد باز

 
بهتر آن است كه غفلت نكنيم از آغاز

 
    اين مطالب را عنوان كردم تا به مثابه مشتي از خروار برشي از وضعيت اداري و اقتصادي كشور و سفرهاي استاني و وعده هاي مسئولين امر به مردم را نشان دهم و رياست محترم مجلس را كه ايده تبديل ايران به ژاپن اسلامي را در سر داشتند و يزد را بعنوان نمادي از آن مدنظر دارند، نسبت به انجام نقش قانونگذاري و نظارتي مجلس و حمايت از نمايندگان در ايفاي وظايف قانوني خود راسخ تر نمايد تا خداي ناكرده در پايان عمر اين مجلس و دولت شاهد بيان اين ضرب‌المثل از طرف مردم نباشيم كه:
از طلا گشتن پشيمان گشته ايم

 
مرحمت فرموده ما را مس كنيد

هـ- متاسفانه اين روزها جريان سازمان دهي شده تخريب بر عليه برخي شخصيت هاي ماندگار نظام و انقلاب به هر راست و دروغي متشبث شده تا رقيب را به هر قيمتي از ميدان بدر كرده و موجب انحراف افكار عمومي در جريان انتخابات شوند. خطر بزرگتر آن است كه اين جريان توسط بخشي از حاكميت به رسميت شناخته شود و موجب حذف نيروهاي انقلابي و كارآمد از صحنه سياست كشور گردد. آنها كه امروز با سكوت خود دست اين باندهاي شناخته شده را باز مي‌گذارند، مسلماً در آينده خود گرفتار اين سياه كاريها خواهند شد.
و- تلاش جريانهاي جنگ طلب آمريكا در اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان يك سازمان تروريستي را محكوم نموده و اهميت اين نهاد مهم انقلابي را در حفظ امنيت، استقلال و تماميت ارضي كشور يادآور مي شوم و اميدوارم در سايه اقدامات همه جريانهاي صلح طلب جهاني و نقش آفريني افكار عمومي در امريكا و سراسر جهان عنان سياست در دست جنگ طلبان و افراطيون قرار نگيرد.
ز- قصر فردوس را به پاداش عمل مي بخشند. با پشتكار و كوشش و اميد به فرداي بهتر براي عدالت و آزادي كه خداوند در دينش وعده آن را به ما داده از پاي نخواهيم نشست و دغدغه استقرار كامل مردمسالاري سازگار با دين را تا تحقق كامل، كنار نخواهيم نهاد.
يزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا